Uus veebileht on valmis. Ta on nii ilus. Loodetavasti me kõik oleme “oma” uut kodulehte nõnda imetelenud.

Tulles maa peale tagasi küsin, kas kodulehe valmistaja lisas uuele kodulehele ka analüütika? Jah, muidugi on kodulehel Google Analytics olemas. See on hea, aga Google Analytics ei ole veel kogu analüütika.

Kõige olulisem küsimus, mis tuleks endale esitada: Kas saadavad andmed aitavad langetada otsuseid ja viivad tegevusteni, mis aitaksid rohkematel külastajatel saada klientideks.

Erinevaid analüütika vahendeid on n+1 ja kohe kindlasti ei kehti antud juhul põhimõte,mida rohkem seda parem. Annaksin esmased soovitused, milliste tööriistadega oma kodulehekülge võiks koheselt instrumenteerida ja mis aitavad paremini mõista kodulehe külastajate käitumist.

Google Tag Manager

Google ise soovitab kasutada enda poolt loodud Google Tag Manageri (GTM). Ja soovitavad isegi Google Analytic’si kodulehele lisamine selle kaudu teha. GTM on nagu “konteiner”, mis paari rea koodiga pannakse kodulehele või näiteks WordPressi lehe puhul võib kasutada mõnda GTMi lisamise pluginat. Kui kord on GTM kodulehele lisatud, siis kõik ülejäänud analüütika instrumendid, kodulehe chat, remarketingi tagid, Facebooki Pixel, jne. saab lihtsalt lisada GTM konteinerisse ning need on automaatselt lisatud kodulehele.

Juhul kui on vaja tulevikus teha uus koduleht, kolida üle uuele platvormile või interneti teenusepakkujale, vms., siis on väga lihtne lisada kõik vajalikud instrumendid korraga, hoides kokku aega, sest need asuvad juba GTMi konteineris.

GTM ei ole aga lihtsalt “konteiner”, vaid võimaldab koos Google Analyticsi’ga oluliselt paremini ehitada üles kodulehe turundusfunnel’i, mis aitab mõista, kus kukuvad ära potentsiaalsed kliendid. Mis omakorda aitab langetada juhtimisalaseid otsuseid, kuidas olukorda parandada.

Google Analytics

Google Analytics (GA) on võimas vahend, mis võimaldab näha justkui arvutut hulka andmeid. Väljakutseks on pigem mõistmine, millised on antud hetkel Sinu jaoks võtmemõõdikud ja neid siis regulaarselt jälgida, võrrelda ja interpreteerida.

Mõõdiku valimisel on oluline mõista, kuidas Google poolne mõõtmine täpselt toimub, et andmeid mitte valesti tõlgendada. Näiteks võib olla teatud olukorras oluline mõõta külastaja Sessiooni Kestust (Session Duration) või Lehel oldud Aega (Time on Page). Ühel toredal päeval sain ma teada, et Google ei suuda mõõta kodulehe külastaja aega viimasel lehel, mis pani mind andmeid ümber hindama ja lahendust just GTMi kaudu otsima. Sest, kui Sul on kampaania maandumisleht ja külastaja ei peagi minema ühelegi teisele lehele edasi, siis vaatamata sellele, et külastaja lehel viibimise kestus võib olla ka 10 tundi näitab Google Analytics tulemuseks ikkagi puhast 00:00.00. Ilma eelnevat infot teadmata paneb antud olukord pead murdma, et miks küll inimesed minu kampaanialehelt kohe lahkuvad. Mis neile seal ei meeldi.

Seetõttu tuleb mõõdikuid targalt valida ja mitte piirduda ühe näitajaga. Kui me soovime mõista külastajate huvitatust tootest või teenusest, siis on mõistlik selleks valida näiteks kolm näitajat, mis aitavad luua andmetele konteksti. Lisaks võib osutuda otstarbekaks täiendavate analüütika vahendite kodulehele lisamine, näiteks HeatMaps ja Content Analytics.

Heat Maps

Heat Maps näitab visuaalselt, kus inimesed klikivad. Põhimõtteliselt saab samadest andmetest ülevaate ka Google Analyticsis, kuid raporteerimise viis on erinev. Heat Maps’i puhul ongi suureks plussiks, et andmed esitatakse analüüsitaval otse (kampaania)lehel ja visuaalsel kujul.

Content Analytics

Ja teine lihtne, kuid mõjus instrument on Content Analytics, mis jällegi visuaalselt näitab kui kaugele konkreetse lehe lugemisel külastajad jõuavad. Kas nad loevad terve lehe kuni lõpuni läbi või piirduvad näiteks 50%-ga, mis tähendab, et umbes poole lehe peal kaotab inimene huvi või oli esimese poole peal mõni nii huvitav “link”, mis viis külastaja järgmisele lehele.

Ekraanitõmmisel on lehe sirvitav sügavus värvide, protsentide (vasakul küljel) ja külastajate arvuga (paremal küljel) tähistatud. Mida roosam, seda parem (suurem arv lehe külastajaid näeb seda osa lehest) ja mida sinisem, seda halvem (väike arv lehe külastajaid näeb seda osa lehest) – sinna vahele aga mahuvad värvid oranzist kuni sinakasroheliseni välja, mis korreleeruvad külastajate vastava arvuga.

Tasuta Heat Maps’i ja Content Analytics’i lisamiseks võib kasutada instrumenti nimega SumoMe. SumoMe on üsna mitemkülgne tööriist pakkudes analüütika lahendustest kuni turunduslike tööriistadeni välja.

Google Search Console

Viimaseks instrumendiks on Google Search Console, mis on Google otsingumootori aspektist väga oluline. Ta räägib Sulle, mida tuleb teha, et olla Google otsingutulemustes paremini leitav. Google’le meeldib, kui kasutada tema poolt väljatöötatud instrumente.

Analüütika aspektist juhiksin tähelepanu otsinguvastete analüüsile. Ehk kui on vaja mõista, milliste otsingusõnadega inimesed Sinu kodulehe Google’st leiavad, siis esialgu Google Analytics’is puudub sellele informatsioonile ligipääs (allolev ekraanitõmmis).

Järgmisel pildil on näha informatsioon, mis on peale Search Console’i seadistamist Google Analytics’is saadaval. Esimeses tulbas on näha reaalsed otsingusõnad (konfidentsiaalsuse huvides ei ole seal väga palju küll näha), millede sisestamisel on kuvatud otsijale ühe valikuna otsingutulmustes Sinu kodulehe mõnda lehekülge. Kollases kastis on näha kui mitu korda on selle otsingusõna peale Sinu kodulehte ühe variandina välja pakutud ja punases tulbas on näha mitu korda otsija otsustas otsingutulemustest Sinu kodulehe tulemusel klikkida.

Jällegi väga kasulik informatsioon mõistmaks, kuidas inimesed otsivad ja kas Sinu lehekülg otsingutulemustest on nende silmis klikkimise vääriline või mitte.

Kokkuvõtteks

Lõpetuseks tahan aga öelda, et ühestki instrumendist ei ole kasu, kui ei ole inimest, kes andmeid jälgib, analüüsib ja tõlgendab ehk andmed juhtimisotsusteks “moondab” ning lõpuks hea seisab, et vajalikud muudatused teostataks, mille mõju uuesti mõõdetakse ja analüüsitakse.

Artikkel meeldis?Jälgi meid ja saad iganädalasi uudiseid